V Česku si oblibu získala celá řada obchodů, které se snaží zákazníky nalákat hlavně na nízké ceny. Které patří k těm nejoblíbenějším?
Češi při nákupech stále ochotně slyší na cenu
V Česku zažívají nyní svůj doslova zlatý věk levné diskontní řetězce. Ty se zaměřují na různorodý segment včetně textilií nebo potravin. Především nabízejí nízké ceny, které si mohou dovolit díky úsporám na personálu, vybavení a dalších položkách.
Které obchody vyzkoušet a jak se vlastně nenechat napálit? Jak poznáte, že se vám nákup opravdu vyplatí?
- Pepco
- PENNY Market
- NKD
Pepco
Pepco se společně s konkurenční značkou Kik řadí k těm nejrozšířenějším řetězcům v segmentu nepotravinářského zboží. Samotná společnost byla založena na konci roku 1999 v Polsku. Kromě oblečení se její nabídka soustředí také na výbavu domácností a hračky.
PENNY Market
Vůbec první prodejna PENNY Marketu byla otevřena již v roce 1973 v sousedním Německu. Dnes je tento obchod dokonce největším diskontním řetězcem v Česku. V současnosti má více než 400 prodejen. Zaměřuje se prioritně na prodej potravin a zboží denní potřeby.
NKD
NKD je na tuzemském trhu nováčkem. S expanzí sem započal teprve v roce 2020. Nicméně již v roce 2021 statistiky hovořily o celkem 28 otevřených prodejnách. V jejich sortimentu zákazníci najdou hlavně módu, bytové doplňky, dekorace, domácí spotřebiče a další zboží.
Jak se nenechat nachytat při nákupu
Nejoblíbenější jsou podle dat agentury GfK diskonty ve věkové kategorii 45–59 let, nakupuje v nich 92 % lidí. Dále vládnou v kategorii 60+, v této cílové skupině do nich na nákupy chodí 88 % lidí.
Zejména vyšší věkové kategorie ale mají tendence být nadměrně důvěřivé a nechat se nalákat na zdánlivě výhodný nákup, který ale výhodný není. Ubránit se přitom lze. V první řadě se nám jednoznačně vyplatí porovnávat napříč obchody. Co je vydáváno na jednom místě za akční cenu, to může jinde být paradoxně mnohem levnější.
Především u potravin je prakticky nutné se podívat na cenu přepočítanou na kilogram nebo litr. Obchodníci jsou dokonce povinni ji uvádět, stát u regálu s kalkulačkou proto nemusíte.
Obecně je vhodné se také vyhnout impulzivním nákupům. Tedy nekupovat si sukni, která je zrovna ve slevě nebo v obchodě s potravinami neházet do košíku automaticky sladkosti a další pamlsky. Držte se předem vytvořeného nákupního seznamu.
Zdroje
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/diskonty-kik-pepco-tedy-action-nove-prodejny-levne-obleceni.A180603_161931_ekonomika_fih
https://financnezdravejsi.csas.cz/cs/hlidam-si-rozpocet/9-rad-jak-usetrit-pri-nakupovani-potravin