V České republice již několik let po sobě vyhrává soutěž o nejoblíbenější supermarket obchodní řetězec Lidl. Zákazníci si chválí jak dobrý výběr, tak i nízké ceny, které umožňují privátní značky. K oblibě navíc přispívá i široká nabídka spotřebního zboží. Vysoko se také umisťuje konkurenční Albert a Kaufland. Dobře si vede také Globus. Jaké jsou ale naopak ty nejhorší supermarkety v Česku?
Co zákazníkům vadí?
Každý člověk má od nákupu trochu jiná očekávání. Někteří preferují značkové produkty a bio kvalitu, jiní hledí především na nízkou cenu. I přesto však existují věci, které vnímá většina zákaznického spektra podobně. A ty se potom odráží v pozitivním či negativním hodnocení daného supermarketu.
- Přehlednost, srozumitelnost, jednoznačnost
- Ochota a přístup zaměstnanců
- Čistota prodejny
- Kvalita nabízeného zboží a jeho cena
- Šíře sortimentu
- Fronty u pokladen
Správný supermarket by měl nabízet mnoho druhů zboží ideálně v různých cenových hladinách, aby si každý mohl vybrat podle svého. Prodejny by měly zářit čistotou a zaměstnanci rozdávat úsměvy na všechny strany. Důležité je, aby se zákazníci už při první návštěvě spolehlivě vyznali v uličkách a ceny i popisky odpovídaly skutečnosti. Důležitou roli hrají také fronty u pokladen.
Jak dopadlo hodnocení v roce 2018?
Supermarket | Prodejen | Nejhorší v | Důvod |
Norma | 50+ | Oblíbenosti Šíři sortimentu Přehlednost Čerstvost potravin | 90 % zákazníků zde nenakupuje nikdy (pouze 1 % pravidelně). Na vině je nízká konkurenceschopnost i malý počet prodejen. |
Billa | 300+ | Ceny Obliba | Zákazníci hodnotí řetězec Billa jako nejdražší. |
COOP | 40+ | Obliba Čerstvost potravin Přehlednost Šíře sortimentu | Stejně jako Norma se i COOP pravidelně umisťoval na chvostu v mnoha kategoriích jako je čerstvost potravin, přehlednost uspořádání prodejny i šíře nabízeného sortimentu. |
Hodnocení supermarketů realizoval web mediar.cz, který vytvořil seznam deseti supermarketů na českém trhu a zákazníci měli za úkol tyto prodejny v několika různých parametrech seřadit. Z výsledků poměrně jasně vyplynulo, které prodejny jsou zákazníky vnímány jako dobré, a které jako ty horší.
V neposlední řadě je nutné zde zmínit, že se úroveň supermarketů velmi liší prodejna od prodejny. Vždy záleží na místním vedení, a tak i ty zdánlivě nejhorší supermarkety, mohou být v některých městech hodnocené velmi přívětivě. Zákazníci obecně kladně reagují na čistotu prodejny, zásobení regálů zbožím a vstřícné chování zaměstnanců.
Zdroje:
www.mediar.cz/cesi-online-nejoblibenejsi-market-velkych-mest-je-globus-venkova-kaufland/
https://www.penize.cz/nakupy/432822-nejvetsi-retezce-v-cesku-zebricek-podle-trzeb-a-prodejen