Další

Důchodce v ČR čekají pro 2024 úžasné časy. Proč se máme lépe než dříve?

Důchodce v ČR čekají pro 2024 úžasné časy. Proč se máme lépe než dříve?

Čeští důchodci se mají navzdory pesimistickým zprávám z médií velmi dobře. Proč? Za co všechno neváhají důchodci utrácet a co všechno si dopřávají?

Čeští důchodci se mají dobře

Mají se důchodci dobře? Subjektivně pociťovaná realita nemusí být příliš pozitivní. Vnímání mnohým zkreslují i média přinášející povětšinou pesimistické zprávy o finanční nouzi důchodců. Objektivně vzato ale životní úroveň českých penzistů špatná není.

Průzkum francouzské společnosti Natixis došel k závěru, že v kvalitě života si tuzemští senioři při porovnání se zbytkem světa vedou dobře. Výsledky výzkumu společnosti STEM/MARK pro společnost KRUK navíc potvrdily, že přestože mnozí z nich si na svou finanční situaci stěžují, dokáží ze svého příjmu ještě ušetřit.

Nikde v okolních zemích nerostly v posledních letech důchody tak výrazně jako u nás. Průměrný český důchodce se tak může těšit na penzi převyšující 20 000 Kč. V porovnání s dobou před 10 lety se zvýšila skoro jednou tolik. V roce 2013 činila její průměrná výše 10 895 Kč.

Mnozí důchodci zůstávají nadále pracovně aktivní. A to nikoli primárně z důvodu propadu příjmů v důchodovém věku. Jednoduše si nedokáží představit, že by najednou zůstali neproduktivní doma a potřebují se cítit užiteční. V důchodovém věku si tak mnozí mohou dopřát luxus chodit do zaměstnání jednoduše proto, že je baví.

Fenomén stříbrné ekonomiky dobývá svět

Dle srovnání žebříčku Global Retirement Inde si tak Češi v důchodovém věku vedou mnohem lépe než obyvatelé Německa, Rakouska, Francie nebo Spojených státech amerických. Idea „dohnat“ západní země, které jsou pro řadu lidí stále jakýmsi pomyslným vzorem ekonomického blahobytu, tak v případě důchodců paradoxně již dávno doznala naplnění.

To dokládají i nákupní statistiky, které se rozhodně znatelně vymykají zažité představě spořivého seniora. Lidé v této věkové kategorii rozhodně nekupují pouze základní potraviny, ale dopřávají si i knihy nebo květiny. Mimo to neváhají utrácet ani za cestování. Hitem jsou témata dříve blízká spíše mladým lidem, jako třeba krása.

Pro obchodníky se tak zformovala nová atraktivní cílová skupina, kterou se stali právě lidé ve věku nad 60 let, jejichž kupní síla se stále zvyšuje. Za svůj život už se stihli zajistit a nyní mají chuť za sebe začít utrácet. Tento fenomén se dokonce označuje jako tzv. stříbrná ekonomika.

Zdroje

  • https://www.mpsv.cz/documents/20142/4552532/TZ_valorizace_leden_17072023.pdf/e64fd427-3cf1-e033-fe73-aaa2960ca613
  • https://www.e15.cz/byznys/finance-a-bankovnictvi/svetovou-spotrebu-zachrani-seniori-utraceji-mnohdy-i-podstatne-vice-nez-mladsi-generace-1386203