Dámy mají o ideálu krásy jasno. Inspirací jsou slavné celebrity, ať už se jedná o modelky či hvězdy stříbrného plátna. Co si ale o tomto tématu myslí pánové?
Jak to vidí muži
To pánové tak striktní nejsou. Až 48,5 % z nich preferuje vyloženě štíhlou postavu, zjistil průzkum seznamky Štěstí.cz. Celkem 43,2 % mužů sdělilo, že se jim líbí střední postava. Jak ovšem autoři průzkumu konstatují, mužská měřítka jsou mnohem méně „přísná“ a do této kategorie tak spadají i dámy, které by sebe samotné označily již za plnoštíhlé.
Za rozdílem v mužských preferencích je potřeba hledat evoluci a její mechanismy přežití. V lidském světě do značné míry platí principy, které vládnou celé živočišné říši. Za ideální se považují ti jedinci, u nichž lze zevnějšek sloučit s předpokladem, že majitel je zároveň nositelem kvalitních genů.
Prim tak u žen z tohoto důvodu z pohledu mužů hrají na postavě hlavně tyto znaky:
- pevné poprsí
- poměr pasu a boků
To mužům sděluje, že žena je mladá, a navíc ještě nerodila. Primárně u poprsí přitom nehraje roli velikost, vyhodnotili další zajímavý poznatek ze získaných dat odborníci. Na zdraví a dobrou reprodukční schopnost muže upozorňuje i symetrie obličeje, všimli si stejně tak experti.
Výzkumu této problematiky se konkrétně věnoval časopis Téma a pro média jeho závěry tlumočila sexuoložka a psycholožka Laura Janáčková ze Sexuologického ústavu VFN v Praze.
Ženy preferují štíhlost
Ač krátkou dobu vládla ideálu krásy božská Marilyn Monroe, přičemž plavovlasý idol se pyšnil na dnešní dobu v zásadě kyprými tvary, skutečnou revoluci do vnímání krásy přinesla chlapecky vyhlížející modelka Twiggy v 60. letech 20. století.
Ta nastolila bez nadsázky kult štíhlosti a mnohé ženy a dívky se jí chtěly podobat i za cenu toho, že jejich postava už bude hubená příliš. Díky tomu se zformoval zcela nový pohled na ideální ženskou postavu. Ačkoli tak v posledních letech stále intenzivněji světem módy rezonuje hnutí body positivity, které se do vnímání ženské krásy se snaží vnést diverzitu, dosavadní standardy se mění jen pomalu.
V roce 2010 dokonce zveřejnila Universiät Köln ve spolupráci s Arizona State Univerzity studii, z níž vyplynulo, že plnoštíhlé ženy měly negativní vliv na sebeúctu zákaznic a tím i potenciálně snižovaly tržby.