DalšíRecenze

Retro dobroty, které už neseženete: Pamatujete všechny 4?

Retro dobroty, které už neseženete: Pamatujete všechny 4?

Dobové sladkosti jsou něčím, co mnoho z nás spojuje s teplými a pohodovými vzpomínkami na naše dětství. Každý měl jistě možnost ochutnat některé z těchto klasických dobrodružství ve formě sladkostí a pochutin, ať už po návratu ze školy, o víkendu na chalupě nebo za odměnu či jen tak pro radost. Některé z těchto retro dobrot už ale dnes na trhu nenajdete, což nám brání v nostalgii a jejich znovu ochutnání. V dnešním článku se podíváme na 4 z nich.

Žvýkačky ve formě cigaret

V 80. a 90. letech minulého století byly k dostání žvýkačky, které měly podobu cigaret. Tyto žvýkačky byly oblíbené snad u všech dětí, které si s nimi hrály na dospěláky a než žvýkačku rozžvýkaly, tak si obrazně řečeno daly cigárko do pusy. Žvýkačka ve tvaru podlouhlého válce měla obal napodobující skutečnou cigaretu, což však velmi nevhodným způsobem nabádalo děti ke kouření. Není tak divu, že byly tyto žvýkačky zakázány a dnes je už téměř nesežente.

  • Cigaretové žvýkačky lze sehnat v menších samoobsluhách, ovšem velikostí už neodpovídají retro cukrovince, jakou známe. 
Výběr retro žvýkaček a bonbonů nebyl dříve příliš velký
Výběr retro žvýkaček a bonbonů nebyl dříve příliš velký

Bajo žvýkačka s překvapením ve formě obrázku

Bajo žvýkačka je dalším kouskem, který šlo za doby komunismu v tehdejším Československu sehnat. Jednalo se o kvádrovitou žvýkačku se dvěma prohlubněmi, která oplývala údajně ovocnou příchutí a měla bílou barvu. Hlavním tahákem však bylo to, že žvýkačkám byly přibalovány obrázky. Díky tomu se cena žvýkačky vyšplhala na 2,50 Kčs, přitom žvýkačka Pedro v té době stála 1 Kčs, což byl velký rozdíl. 

  • Obrázků ve žvýkačkách byly uvedeny dvě sady. První sada obsahovala obrázky afrických zvířat, druhá sada obsahovala obrázky postav večerníčků. Obrázky byly očíslované a kdo je všechny nasbíral, mohl se zúčastnit soutěže. 

Krémové oplatky Vlnky, které lidé chtějí zpět

Krémové oplatky Vlnky od Opavie se podle některých pamětníků začaly vyrábět na přelomu 50. a 60. let 20. století. Na trhu se vyskytovaly celkem ve 4 příchutích, které od sebe odlišoval i barevný obal – žluté, červené, modré a tradiční čokoládové hnědé. Jakmile se dostaly do reklamního spotu, jejich hlavním heslem bylo: Vaše vlna chuti a pohody, což doslovně vystihovalo jejich tvar. Bohužel se však přestaly prodávat před více než 10 lety kvůli klesajícímu zájmu spotřebitelů, ale i specifické pečicí formě, která se nedala využít na nic jiného. 

Vlnky byly dříve velmi oblíbené
Vlnky byly dříve velmi oblíbené

Šumák neboli šuměnky – prášek, který barvil jazyk

Kdo by si nepamatoval legendární šumivý prášek, který se prodával v maličkém papírovém pytlíku. Nejspíše původní záměr výrobce byl takový, že se měl prášek rozpustit ve vodě, z níž vytvořil šumivý lehce nakyslý nápoj – dnes bychom řekli perlivou limonádu. Pamětníci ale dobře ví, že prášek v nápoj proměňoval jen málokdo. Většina dětí si prášek vysypala na ruku, ze které ho pak stačilo jednoduše slíznout. Krystalky šumáku na jazyku zaprskaly a zašuměly, ba co víc, jazyk prášek obarvil barvou příchuti. 

  • Tehdy se prodával citronový nebo pomerančový šumák pod značkou Šuměnka a jeden sáček stál 0,20 Kčs.
Šumivý prášek seženete i dnes, ale už to není klasická šuměnka
Šumivý prášek seženete i dnes, ale už to není klasická šuměnka