Krása

Baroko účesy

Baroko účesy

Etapa baroka je proslulá svým opulentním pojetím. To se promítalo i do vlasů. Co možná o tehdejších účesech nevíte?

Parukám v baroku holdovali i muži

Éra barokní se nesla především ve znamení paruk. Nosili je hlavně muži. A to po vzoru samotného krále Ludvíka XIV. Ten ji ovšem nenasazoval z rozmaru, ale z nutnosti, o vlasy totiž přišel.

Z mnoha filmů si možná vybavíte typicky plavé paruky. Ty měly evokoval lví hřívu a symbolicky tak odrážet sílu i krásu svého nositele. Typické pro pány byly paruky delší, dosahovaly až pod úroveň ramen.

Už v té době se mohly vyrábět i z pravých vlasů, nicméně šlo o mimořádně drahou alternativu. Kreativita tehdejších milovníků módy však nebyla o nic menší než dnes a tak se lidské vlasy nahrazovaly koňskými žíněmi, či dokonce kozími chlupy.

I dámy se z hlediska módy inspirovaly u dvora. Vzorem jim byla milenka, respektive jedna z mnoha milenek Ludvíka XVI. madamme De Fontagnes. Nosily se tak náročné natupírované účesy, do vlasů se také přidávají květiny.

K dalším inspirativním osobnostem navazujícího rokoka se zařadila i markýza de Pompadour, madame du Bary nebo královna Marie Antoinetta. Právě šlechtična se již jako malé dítě musela přizpůsobit dobovému ideálu krásy i tehdy vládnoucím trendům.

Náročné účesy nosila i královna Marie Antoinetta

Rakouská móda byla o něco střízlivější, ale mladičká Marie Antoinetta se záhy dočkala od svého kadeřníka typického opulentního účesu podle francouzského vzoru, který byl vysoko vyčesaný.

Coby manželka následníka trůnu se musela snažit do prostředí, v němž se ocitla, zapadnout. Činila tak i prostřednictvím módy, notně extravagantní. Účesy, které nosila, byly stále vyšší a obnášely extravagantní doplňky.

Kromě vcelku běžných mašlí a šperků nosila ve vlasech peří exotických ptáků, vycpaná zvířata nebo mechanismus, který rozprašoval v příslušných intervalech parfém. Účesu se říkalo „pouf“ a krom toho, že byl značně komplikovaný, byl i samozřejmě náležitě drahý.

Královniny účesy se navzdory své zjevné nepraktičnosti dočkaly hojného napodobování. Nicméně cílem bylo udržet pro královnu punc jisté mimořádnosti a kopírování některých jejích vlasových výtvorů tak bylo zakázáno.