Značku Mary Kay zná celá řada milovnic kosmetiky. Znáte ale pozadí celé společnosti a víte, jaká je pravda o jejím fungování?
Co je přímý prodej
Značka pochází z USA, kde byla založena v roce 1963. Zakladatelkou byla Mary Kay Ash, po níž nová firma dostala jméno. A jejíž syn je rovněž výkonným prezidentem společnosti.
Česká pobočka sídlí v Praze. Hlavním specifikem společnosti je to, že své výrobky distribuuje formou tzv. přímého prodeje. Ten reprezentuje jednu z metod osobního prodeje. Což je metoda založená na bázi distribuce od výrobce rovnou ke spotřebiteli.
Jejími typickými rysy dále jsou:
- neexistuje obvyklý distribuční řetězec výhradních a regionálních zastoupení a velkoobchodů
- absence podpory reklamních agentur
Podobní obchodníci se objevili už v 90. let. A nezmizeli, s různým sortimentem, dodnes. Pouze se změnila rétorika. Dnes tak svou politiku prodeje nestaví na tom, že se prodává výrobek sám, ale spíše na tom, že přímý prodej znamená „dělat byznys“.
Z pohledu spotřebitele tak přichází v zásadě pouze nabídka na „neškodnou“ kosmetiku, nádobí nebo jiné zboží. Pro obchodníka se však z podobné nabídky rychle může stát past.
Co je to multilevel
Zásadní problém tkví v tom, že přímý prodej jakožto jednu z hlavních technik využívá tzv. multilevel. To je systém prodeje, kdy se prodejce podílí na distribuci produktu a tím mu vzniká nárok na provize.
Někdy celý systém bývá ztotožňován s tzv. pyramidovým schématem, které má charakter podvodu. To je z podstaty nefunkční systém, který nenabízí reálně životaschopný ekonomický ekosystém. V podstatě celou pyramidu „živí“ pouze příchod nových a nových členů, kteří platí vstupní poplatek. Z něj provizně profitují osoby na vyšších úrovních.
Jaká je pravda o Mary Kay
Na pomyslný „zoubek“ se konkrétně značce Mary Kay, která je na tomto systému rovněž založena, podíval blog Pink Truth.
Ten varuje před víceméně typickými rysy multilevel marketingu: Při náboru se pravděpodobně dozvíte značně zjednodušenou teorii, že si můžete vydělat opravdu velké peníze a že to zvládne každý. Lákat vás bude i údajná flexibilita a možnost být svým vlastním pánem.
Což už se ale nedozvíte, je hlavně to, že potřebujete skvělé obchodní dovednosti a že jakmile vyčerpáte okruh svých známých, s největší pravděpodobností vám zůstane velké množství produktů, o které stojí jen málo zákazníků. A nebudete ho umět prodat. Pink Truth uvádí, že vy sami si, bez ohledu na to, zda ho chcete nebo zda máte důvodné podezření ohledně jeho neprodejnosti, budete muset odebrat zboží za tisíce dolarů.