Krása a módaMóda

Módní značky, které přestaly vyrábět: TOP 3 zaniklé značky

Módní značky, které přestaly vyrábět: TOP 3 zaniklé značky

Oděvní průmysl a móda obecně představují velmi rychle se vyvíjející odvětví, které musí být schopno rychle reagovat na aktuální poptávku. Jelikož módní trendy každoročně udává několik renomovaných návrhářů, musí si i jednotlivé módní značky držet své návrháře, kteří jim přizpůsobují aktuální kolekce, a přitom vytváří zboží odpovídající potřebám jeho spotřebitelů. Pokud se tedy nějaká značka dostane do širokého povědomí spotřebitelů a najde si vlastní cílovou skupinu, obvykle jen málokdy dochází k jejímu razantnímu zániku, ve většině případů spíše dojde k jejímu odkupu nebo fúzi. K zániku značek ovšem opravdu dochází, zde je pár těch z posledních let.

Současné trendy v módním průmyslu

Po několik posledních desetiletí se v módní oblasti rozvíjel především trend tzv. rychlé módy (fast fashion), která je ovšem dlouhodobě kritizována především kvůli problémům s udržitelností a velikému plýtvání. Z tohoto důvodu se většina značek v dnešní době snaží přecházet na udržitelnější technologie, což má výrazný dopad na jejich příjmy a celkovou prosperitu. Právě tato snaha, společně s úbytkem prodejů v covidovém období znamenaly pro některé regionální značky úpadek a některé byly dokonce nuceny k zániku. Nejvýraznější případy jsou uvedeny níže.

Pietro Filipi

Jednou ze značek, která se zavázala přejít k udržitelnější produkci v době před pandemií, byl český výrobce oděvů Pietro Filipi. Pokles prodejů v nejistém období však neustál. Firma byla založena v roce 1993 a postupně získávala na oblibě a neustále rostla, přestože se dlouhodobě potýkala s dluhy. V roce 2004 došlo k jejímu odkupu, v roce 2008 se však dostala opět do rukou původnímu majiteli. Ten firmu postupně začal převádět od roku 2017 na investora a přes růst obratu měla stále dluhy, které se jí staly osudnými právě během pandemie. V roce 2022 značka oficiálně zanikla.

Kara

Podobný osud jako značku Pietro Filipi potkal i výrobce a prodejce koženého zboží značky Kara. Značka však působí na trhu již od padesátých let minulého století a měla celou řadu svých dlouhodobých zákazníků. Také díky tomu a specifickému sortimentu nakonec společnost zcela nezanikla, ale po roční insolvenci v roce 2021 se pomalu opět staví na nohy.

Dedoles

Slovenský výrobce především ponožek s nezaměnitelným designem, který se pustil také do prodeje dalšího zboží podobného typu (především spodního prádla či plavek) se rovněž v posledních letech po raketovém vzestupu potýká s obchodními problémy. Přestože firma ještě nezanikla, její budoucnost je velmi nejistá.