Recenze

Recenze knihy Mentální trénink v individuálních sportech

Do rukou se nám ke zrecenzování tentokrát dostala kniha Mentální trénink v individuálních sportech od Jana a Aleny Pavlových. Protože mentální příprava sportovců bývá často značně zanedbávána, měli jsme od titulu velké očekávání. Zda je kniha v našich očích dokázala naplnit, si rozebereme na následujících řádcích.

O autorech

Autory knihy jsou Dr. Jan Pavel a MUDr. Alena Pavlová-Havlová. U obou je v kontextu recenzované knihy důležité zmínit, že si prošli aktivní sportovní kariérou a na problematiku psychologické či mentální přípravy sportovce tak mohou nahlížet ze zúčastněného pohledu. Jan Pavel navíc přidává zkušenosti tenisového trenéra a v součtu je tak profilace obou autorů velkým příslibem pro kvalitu recenzované publikace, přestože se doposud nepodíleli na tvorbě jiných knih.

Obsah knihy

Kniha je určená pro aktivní sportovce soutěžící v individuálních sportech, ale i pro jejich trenéry. Představuje v podstatě průvodce, který má sportovci umožnit dosáhnout správné mentální přípravy na soutěž v téměř jakémkoliv sportu a zároveň zvládnout udržet potřebnou koncentraci během sportovního výkonu. Kromě získání teoretických znalostí se mohou čtenáři těšit také na celou řadu cvičení, které umožní praktický trénink potřebný pro rozvíjení mentální odolnosti.

Titul se dělí do čtyř hlavních kapitol, přičemž se postupně dozvíte informace o kontrole pozornosti, emoční stabilitě, sebedůvěře a motivaci. Na závěr každého bloku nechybí propojení s praxí, které bezesporu přináší nadstandard oproti běžným teoretickým publikacím.

Styl

Přestože kniha spadá svým žánrem do naučné literatury. Autorům se daří upoutat pozornost čtenáře a strohé pasáže v ní nečekejte. Díky příkladům a analogiím z praxe je čtení velmi zábavné a nabízí zajímavou přidanou hodnotu.

Naše hodnocení

Dojem z jakéhokoliv uměleckého díla je samozřejmě vždy do jisté míry subjektivní. S klidným srdcem však můžeme titul Mentální trénink v individuálních sportech doporučit všem sportovcům, kteří chtějí svůj trénink i výkony na soutěži posunout díky mentální vyspělosti na vyšší úroveň. Zároveň se kniha hodí i jako příručka pro trenéry nebo kohokoliv, kdo chce rozšířit své teoretické i praktické znalosti v ohledu psychologické přípravy na sportovní klání.